Ahad, 20 November 2011

SAMBUTAN MAAL HIJRAH


     Sambutan Maal Hijrah diadakan sempena dengan Tahun Baru Islam. Mengikut kiraan takwim Islam adalah bermula dari peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah perpindahan Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah untuk menyebarkan syiar Islam.


     Sambutan Maal Hijrah peringkat sekolah telah diadakan pada 5 Januari 2011 bersamaan 30 Muharam 1432H. Sambutan ini diadakan di dewan SMKBK bermula jam 7.30 pagi sehingga 12.00 tengah hari. 
  
     Objektifnya adalah untuk melahirkan kecintaan kepada Islam sebagai agama yang unggul. Selain itu, menggalakkan warga sekolah untuk menghayati dan      mempraktikkan peristiwa hijrah Rasulullah SAW dalam kehidupan.

     Seawal jam 7.30 pagi, para pelajar berkumpul di tapak perhimpunan untuk sesi taklimat program dan bacaan doa. Para pelajar menyanyikan nasyid Asma ul Husna dan juga lagu tema Maal Hijrah. Kemudian, para pelajar berarak mengelilingi sekolah dengan diiringi paluan kompang


Perarakan pelajar SMK Batu Kawan 

Guru, pentadbir dan YDP PIBG turut serta dalam perarakan

Turut hadir, mantan pengetua SMKBK, En. Ahmad Ezzat Ismail
     Selesai perarakan, para pelajar berkumpul di dewan sekolah untuk sesi ceramah. Sementara itu, para guru sedang bekerjasama memasak bubur Asyura untuk diagihkan sebaik sahaja sesi ceramah berakhir. 

Sesi ceramah di dewan SMKBK

Nilai kerjasama antara guru-guru

Bertungkus-lumus menyiapkan juadah bubur Asyura

Mengacau bubur Asyura bersama pengetua


Agihan bubur Asyura kepada para pelajar.

Bubur Asyura turut diagihkan kepada pelajar bukan Islam.


     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan