Ahad, 20 November 2011

PROGRAM EKSPLORASI HAJI

     Program Eksplorasi Haji ini merupakan program yang julung-julung kali dianjurkan oleh Unit Panitia Pendidikan Islam dan Lembaga Tabung Haji Bandar Perda. Bertempat di SMK Batu Kawan, 26 Jun 2011,program ini telah dijayakan dengan kerjasama semua warga SMKBK bermula jam 7.30 pagi sehingga 1.00 petang.

     Penceramah yang diundang dari Tabung Haji, Haji Abdul Halil bin Haji Baharum telah memberi pendedahan awal tentang cara mengerjakan haji. Istimewanya program ini, para peserta yang terdiri daripada para pelajar,staf, guru-guru dan ibu bapa telah didedahkan dengan latihan amali. 


     Pada pelajar diberi taklimat  tentang perjalanan program. Penceramah juga  mengingatkan para peserta tentang rukun Haji dan larangan semasa menunaikan Haji serta menunjukkan cara memakai ihram dengan betul.

Taklimat pemakaian ihram
Para peserta memakai ihram
     Selesai taklimat di dalam dewan, para pelajar akan diberi latihan menunaikan Haji secara amali. Beberapa tempat di sekitar SMKBK telah di tanda dengan 'banner' yang menunjukkan tempat-tempat menunaikan Haji seperti di Mina, Marwah, Jamrah, Arafah dan sebagainya. Para peserta akan melalui setiap tempat ini dan diberi penerangan yang lebih lanjut oleh Tuan Haji Abdul Halil. Selesai menyempurnakan rukun Haji, para peserta di beri makanan dan bersurai. 

Pelajar berkumpul di Mina
Melontar di Jamrah
Menunaikan Saie
Tawaf mengelilingi 'Kaabah'
Para pelajar dihidangkan kurma
Bekas pelajar SMKBK turut hadir memeriahkan program
Agigan makanan kepada para peserta
Jamuan makan untuk guru-guru dan penceramah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan