Ahad, 27 November 2011

'ENO CONFERENCE JOENSUU, FINLAND'

     Pada 11 - 17 September 2011 yang lalu, seorang guru, En. Ramesh dan lima orang pelajar SMK Batu Kawan telah dipilih untuk menyertai Persidangan ENO di Joensuu,Finland. Lima orang pelajar tersebut ialah:
  • Sharmila a/p Mohan (2 Berlian)
  • Nur Qistina Iman bt. Mohamad Rusli (1 Delima)
  • Thipa Tharsinah a/p Indran (2 Berlian)
  • Kheertharna a/p Arivanathan (1 Delima)
  • Hemalan Sean a/l Pillai Chinniah (2 Intan)

Bergambar bersama pengetua dan YDP PIBG
     Tujuan persidangan ini diadakan adalah untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan hutan. Semasa di Joensuu, para pelajar diberi pendedahan tentang sistem pendidikan di sana disamping berpeluang melawat salah sebuah sekolah iaitu Sekolah Pataluodon Koulu. Selain itu, para pelajar juga diberi peluang melawat Taman Negara Koli.


     Acara utama mengambil tempat di 'Joensuu Areena' pada 15 dan 16 September. Di sini, sekolah yang terlibat akan mengadakan satu bengkel dan aktiviti yang berkaitan dengan hutan di negara masing-masing.


Lawatan ke sekolah
Bersama para pelajar Pataluodon Koulu
Bergambar bersama mantan Perdana Menteri dan isteri.
Di Taman Negara Koli
Sekitar Taman Negara Koli - 'Koli Cultura'
Bengkel oleh pelajar SMKBK

     Selain menghadiri Persidangan ENO ini. Para pelajar sempat melawat tempat-tempat yang menarik di Joensuu. Antaranya yang menarik ialah garisan Artik di Napapiiri.  Garisan Artik ini merupakan salah satu daripada lima garisan latitud utama yang di tanda di atas peta Bumi. Finland merupakan salah satu negara daripada lapan negara yang dilintasi oleh garisan ini. Lima pelajar ini amat bertuah kerana dapat berada di garisan ini dan dikurniakan sijil setiap seorang kerana berjaya menjejakkan kaki di sini.




Di garisan Artik
     Ternyata penglibatan mereka dalam Persidangan ENO di Joensuu, Finland telah mengharumkan nama sekolah pada peringkat antarabangsa sekaligus mencuri tumpuan pelbagai pihak termasuklah media massa.


Keratan akhbar Sinarharian tentang pencapaian SMKBK

Berikut adalah tentatif program sepanjang persidangan ENO di Joensuu:
(Klik pada gambar untuk besarkan imej)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan